Világháló cserkészei egyesüljetek!

Magyarország2010-Concordia2010

A Silesia 2008 és a Magyarországi még nevesincs tábor közös blogja, ahol az ötleteket, tapasztalatokat szeretnénk összehozni. Szeretnénk egy alulról szerveződő, legitim (nem csak az OE által legitimált) vezetőséget 2010-re!Ez ám a feladat. Hajrá!

Utolsó kommentek

  • LG 442: concordia.scout.hu/2008/10/21/concorida-riport/ (2008.10.21. 14:11) Egy hivatalos lépés
  • bAndriska: A report már az elnökség kezében van. Ők döntenek arról, h... (2008.10.21. 11:49) Egy hivatalos lépés
  • Ríl: " LG · concordia.scout.hu 2008.08.25. 20:25:39 A concordia... (2008.10.01. 17:50) Egy hivatalos lépés
  • tgabor433: Tényleg fura visszanézni a képeket. Nagyon érdekes, hogy t... (2008.09.30. 00:32) A táborhely képekben
  • Boldi1920: Hát Géza, elárulom, nem vagy ezzel egyedül. Főleg ha ránéz... (2008.09.27. 21:37) A táborhely képekben
  • Géza: Ej, de jó is most nézegetni ezeket a képeket! Meg visszae... (2008.09.23. 11:04) A táborhely képekben
  • Exp: hol érhető el a concordia 210 report? (szept. 1-én) (2008.09.01. 12:05) Egy hivatalos lépés
  • LG: A concordia 2010 Report 1.0 augusztus 31-én fog megjelenni. (2008.08.25. 20:25) Egy hivatalos lépés
  • külképviselet: Írhatnátok már valamit a Silesia-promócióról... Pangás van. (2008.08.24. 21:25) Egy hivatalos lépés
  • NDT: bpannival egyetértek, a név fura, de jó.:-) (2008.07.14. 15:10) Név-eredmény
  • Utolsó 20

Címkék

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tájoljuk magunkat

2008.01.29. 12:51 | Ríl | 11 komment

A Közép-európai Dzsembori mint elnevezés kapcsán több verzió is kering közszájon. Közép-európai, Kelet-közép-európai, Közép-kelet-európai stb. Jó lenne ezügyben valahogy rendet rakni.

Mint egyik földrajzi tanulmányokat folytató csapattársam felhívta rá a figyelmet, Kelet-Közép-Európa és Közép-Kelet-Európa az két tök más dolog. Míg előbbi -bár ez a magyar nyelv ismeretében elég logikus- Közép-Európa keleti részét jelenti, utóbbi viszont Kelet-Európa közepét. Azaz mi az előbbi vagyunk, utóbbi az sok 100 vagy 1000 km-el keletebbre található.

Namost ennél még bonyolultabb a helyzet. Mert fel lehet osztani a térképet földrajzilag és politikailag. Utóbbi ráadásul időban is változik.

Földrajzilag, ha ránézünk a térképre, eléggé úgy tűnik, hogy Közép-Európa vagyunk. Ráadásul pár éve olvastam, hogy bemérték, hogy a Csepel-szigeten van Európa földrajzi középpontja (igaz, más mérések szerint meg nem).

Politikailag ugyebár pár évtizede csak Kelet- ill. Nyugat-Európát különböztették meg. Mára más a helyzet. Itt http://index.hu/politika/kulfold/vs607/ azt mondják, hogy:
"Egyrészt szeretném tisztázni, hogy itt Budapesten Közép-Európában vagyunk, a Magyarországon is használt Kelet-Közép-Európa a lengyel politikai terminológia találmánya. Magyarország kulturálisan és történelmileg is Közép-Európa, mi több, a NATO- és EU-csatlakozás óta már a Nyugat része. Intézményesen és politikai értelemben önök a Nyugat."

Visszatérve a Dzsemborira, a fentiekből következik, hogy vagy a Kelet-közép-európai Dzsembori a megfelelő, vagy pedig, a számomra sokkal logikusabbnak tűnő és mellesleg rövidebb, egyszerűbb Közép-európai Dzsembori.

Ja és még a Carpathia idején használatban volt egy olyan változat is, hogy Közép- és Kelet-európai Dzsembori. Azt gondolom, ez megintcsak arra a szándékra akart utalni, hogy a volt (?) kommunista országok cserkészeinek szól a dolog. Ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, különösen legutóbb, az Orbison, hogy elsődlegesen a V4-eknek szól, de azon kívül bárki más európai cserkésznek egyaránt.

Összegezve én arra szavazok, hogy "Közép-európai Dzsembori" legyen a neve.

Ezen kívül még egy rövidítés is jól jönne, hogy ne kelljen ezt folyton leírni. Itt a blogon elterjedt a KKEJ rövidítés, amit mellesleg én is használtam, ám a fentiek tükrében nem szerencsés. Főleg, hogy helyesírásilag a dzsembori a hivatalos a magyarban a jamboree-val ellentétben. Bár szlengben persze elmegy.
Akkor mi legyen?
KEDZS - ez kicsit furán hangzik.
CEJ vagy CEJam - ezek angol rövidítésnek elmennek.

Egy a lényeg, szerintem ezt mind itthon, mind az érintett országokban érdemes lenne közös nevezőre hozni.

Vélemény? Ötlet?

Címkék: elnevezés

A bejegyzés trackback címe:

https://magyarorszag2010.blog.hu/api/trackback/id/tr8316203

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bAndriska 2008.01.29. 14:31:08

AMúgy angolul még elég jól elülőníthető a kettő közti különbség: CEE(Central-Eastern Europe) míg a magyar rövidítés okoz problémát: KKE...
Ha éppen egy nem cserkésszel beszélek a Silésiáról vagy éppen az Orbisról, akkor én is a Közép-európait használom. Nem bonyolítom. Esetleg V4.

Dzsi 2008.01.29. 14:50:39

Nekem is tetszik a közép-európai.
Európa közepéhez pedig egy kis adalék:
en.wikipedia.org/wiki/Geographical_centre_of_Europe

tgabor433 2008.01.29. 17:00:38

Ehh, elhatároztam, hogy hozzászólok. Aztán ahogy olvastam a témaindítást, egyre láttam hogy minden le van írva amit akatam. :D

Levelezőprogramomban van 2 almappa: WSJ és CEJ. Ezt akár úgy is lehetne értelmezni, hogy mifelénk csak vidáman összejövünk, BiPi szelleme nélkül. De mégse.
A WSJ pontos kifejezés(nek a rövidítése), a CEJ bár tetszetős, az S betű hiánya miatt szerintem nem pontos. Én mégis használom, mert szerintem a dzsembori szót nyugodtan lefoglalhatjuk cserkész események megnevezésére. ;) És magyarban is a közép-európai dzsembori-t használom.

Az angol "Central-Eastern Europe"-pal bajban vagyok. Ez nem pont a rossz megfogalmazás (a keletnek a közepe)? Vagy csak az eltérő angol logika (nevezzük szórendnek:)) miatt van a képzavarom?

Európa földrajzi közepe valóban jó kérdés. A monarchia mérését 10 éve hallottam először (ezért aki kelet-Európának minősített minket azt elküldem a búsba... attól hogy a (Nyugat)Európai unióba nem léptünk bele csak keleti szomszéda voltunk, Európa nagyobb ugyebár); a szovákok pedig - mit ad Isten - egy felső-Garam-völgyi kis faluban, Kékellőn találták mega pontot (utóbbinál jártam, eldugott falu, szép templommal és piciny emlékművel.)

tgabor433 2008.01.29. 17:10:54

Magunk közt szólva szerintem a németek nagyon elmértek valamit, ami nem rájuk vall... külön megmosolyogtat, hogy akkoriban még azt sem tudhatták pontosan hogy az Urál melyik gerincén is fut "a határ", mégis nagy pontosággal ejlöltek meg pontokat, és érdekes módon híres helyeken (bár jogos - ki az aki ellenőrizhette volna? ki vonná kérdőre egy neves tudóstársaság véleményét? :P).
De a méréseket nézve semmiképp sem mondhatjuk Magyrországot Kelet-Európának, és ezt üzenem minden minket lekeleteurópázónak! :)

bAndriska 2008.01.29. 17:14:57

én azt is halottam, hogy a felső tisza vidéken van valahol európa közepe...az is valamikor Magyarország volt.Külképviselő úr bizonyára nem fog EU komformnak tartani de nekem nagyon úgy tűnik, hogy még így is mi vagyunk európa szíve...

külképviselet · http://mission.blog.hu/ 2008.01.29. 21:35:34

Európának van vagy 8 közepe (itt Lengyelországban speciel 2 helység is magának követeli a megtisztelő címet), úgyhogy ezzel a részével nincs értelme foglalkozni, Európa nem kör alakú, hogy csak egy lehetséges közepe legyen.
Ami a terminológiát illeti, ez szerintem kissé meddő vita. Mi magyarok nevezhetjük a tábort közép-európainak, ha dehonesztálónak érzünk (történelmi és politikai sérelmeink és frusztrációink okán némiképp érthetően) minden kelettel kapcsolatos képzettársítást. De ez rajtunk kívül kevéssé releváns kérdés.
Az angol CEE kifejezés tényleg a lengyel EŚW tükörfordítása, de az angol terminológiában már gyökeret vert és jól körülhatárolt jelentéssel bíró kifejezés - Nyugaton pedig senkinek nincs olyan frusztrációja, hogy most nem közép-kelet hanem kelet-közép - ezt a külömbségtételt szerintem a Lajtától nyugatra amúgy sem értené senki.
Az angol elnevezés amúgy általában nem a kelet közepére vagy a közép keletére, hanem középre és keletre együtt utal. A mi szempontunkból ehhez hozzájön, hogy ezek a táborok eredetileg ugye szláv jamnek indultak, és egészen a SAN-ig (1999) rendszeres résztvevőik voltak az ukrán, belorusz és orosz (tehát abszolút keleti) cserkészek is, akiket kb 2000 óta hatékonyan távol tart tőlünk az EU-s vízumkényszer. Ezek a táborok hivatalosan csak 2004 (a Tatracoron tartott V4 külügyi vezetői találkozó) óta lettek V4 szervezésűvé, előtte ez nem volt kimondva - a 2004-es tábor megszervezésére Ukrajna is pályázott, és csak azon véreztek el, hogy a Plast nem lett időben WOSM-tag (egyébként azóta sem sajnos).
Mindent összevetve angolul a CEE-t javaslom megtartani, magyarul pedig szintén a KKEu-t, aztán ha valaki nemzeti büszkeségét sérti a közép-kelet, akkor írjunk helyette kelet-közepet, igazából szerintem tökmindegy.
Ami a "Scout" szó beiktatását illeti, szerintem vagy beiktatjuk, de akkor (political correctness ugyebár :)) be kell iktassuk a "Guide"-ot is, ami kissé nehézkes eredményre vezet, vagy hagyjuk el. A tábor hivatalos neve angolul amúgy a Carpathián "Central-Eastern European Scout and Guide Jamboree" volt, csak köznyelvileg beszéltünk CEEJ-ról. A Silesia honlapján "Central European Scout Jamboree" szerepel - szerintem nem a legprecízebben.

ríl 2008.01.29. 22:50:55

"Európának van vagy 8 közepe"
Ezt az Európa közepe témát csak azért hoztam fel, mert arra kívántam utalni, hogy ez a térség azaz pl a V4-ek nagyjából Közép-európának nevezhető földrajzi értelemben. Európa sok középpontjából egy jópár erre a környékre esik, most tökmind1, hogy az épp Magyar- vagy Lengyelország :)

"magyarul pedig szintén a KKEu-t, aztán ha valaki nemzeti büszkeségét sérti a közép-kelet, akkor írjunk helyette kelet-közepet, "
szerintem nem az a szempont, hogy sért-e vagy nem, legalábbis én nem erre gondoltam, de a magyar nyelvben mást jelent a két kifejezés, ezért nem szabadon választható hogy melyiket használjuk, és a "Közép- és Kelet-Európa" az meg megint egy harmadik dolgot jelent.


"Az angol CEE kifejezés tényleg a lengyel EŚW tükörfordítása, de az angol terminológiában már gyökeret vert és jól körülhatárolt jelentéssel bíró kifejezés - Nyugaton pedig senkinek nincs olyan frusztrációja, hogy most nem közép-kelet hanem kelet-közép - ezt a külömbségtételt szerintem a Lajtától nyugatra amúgy sem értené senki."
Wikipédia a barátom: en.wikipedia.org/wiki/Central_and_Eastern_Europe
ha erre gondolsz CEE alatt, akkor ez magyarul "Közép- és Kelet-Európa" néven nevezendő.
De igazából mostmár kezdek belezavarodni.


"Ami a "Scout" szó beiktatását illeti, szerintem vagy beiktatjuk, de akkor (political correctness ugyebár :)) be kell iktassuk a "Guide"-ot is,"
World Scout Jamboree - ott sincsenek Guide-ok emlegetve...

Na mind1, akkor első körben nem jutottunk ezzel dűlőre, vagy csak én nem tudom már követni. Szerintem a névnek a lehető legrövidebbnek kellene maradni ezért mondanám, hogy Scout kihagyandó ill. elég a Közép-Európát belerakni. De úgy tűnik ez összetettebb kérdés mint gondoltam. Meg amúgy sem értek hozzá :)

külképviselet 2008.01.29. 23:17:49

Nézd Reál, ha a mai realitásokat tekintjük (vagyis hogy keletről ezekbe a táborokba már nem jönnek, és csak a V4 szervezi), akkor lehet hogy e lengyeleknek van igazuk, és ez most már csak közép-európai.
Majd fel kellene vetni a Silesián a V4 csúcstalálkozón vagy a külügyi vezetőin, majd észben tartom.
De mondom - engem az a "kelet" szó nem zavar, szerintem mindegy. Amúgy a wikipedia link amit küldtél az is csak azt írja, hogy a CCEu kifejezés a V4-et, a balti országokat, RO-t, BL-t és még Ausztriát takarja, a keletebbieket csak "sometimes includes".
A "scout-guide" ügyben a WSJ a mi szempontunkból nem mérvadó. Az WOSM-rendezvény, úgyhogy azon guide-ok max látogatóként vehetnek részt, kivéve azokat, akik SaGNO szövetség tagjai (vagyis mindkét világszervezethez tartoznak egyszerre). A mi táboraink s&g táborok, megjegyzem kizárólag miattunk magyarok miatt, mert csak nálunk van 2 külön szövetség (MCSSZ és MCSLSZ) a 2 világszövetségben, a másik három V4 ország szövetsége mind SaGNO.

ríl 2008.01.29. 23:24:21

Oks. Engem sem a "Kelet" szó zavar leginkább, hanem hogy jelenleg az van, ebben a blogban is, hogy ha 5ször leírjuk ennek a dzsemborinak a nevét, akkor azt 5 különböző módon írjuk le, ami kicsit gáz azért, és jó lenne egy végleges.
Báj dö véj, Mo2010 névpályázatról tudunk vmi fejleményt?

külképviselet 2008.01.29. 23:28:04

Én semmit. Azt hittem Te vagy képben. Pár száz km-rel közelebb vagy a tűzhöz, és emellett Te kezdeményezted az egészet. :)

ríl 2008.01.29. 23:39:06

Na jó, akkor utánanézek :)
süti beállítások módosítása